søndag 20. februar 2011

Gratulerer med dagen, Chin-folket!


Sånn egentlig er jeg jo lærer. Og lærere har jo en slags trang til å dele mer eller mindre (sånn oss i mellom) nyttig informasjon med andre. Akkurat nå praktiseres pedagogikken mest ved å lære min sønn å spise med skje og ikke spytte når han er mett, ta av seg skoa selv osv. Så derfor tenkte jeg bloggen kunne brukes til litt mer folkeopplysning, sånn utenom klesproduksjonssjangeren. Jeg skal prøve å holde dere oppdatert på nasjonaldager, og litt info om flagg og folk og land. Vet jo aldri når man kan komme til å trenge det. Kanskje var det akkurat det som skulle til for å vinne quizen? Eller for å ha noe og snakke om når du havner ved siden av en Chin-mann på flyet. For ja - i dag er det Chin-folkets dag, og Marmelade gratulerer!

I følge Wikipedia, skal følgende faktaopplysninger om Chin-folket være sanne:
  •  Chin er en av åtte forskjellige etniske folkegrupper i Myanmar (Burma), men mange er i dag spredt omkring i Europa pga situasjonen i Myanmar (hva nå enn den er. Det velger Wikipedia å ikke utdype, og jeg tror ikke jeg skal greie ut så mye om det jeg heller)
  • Til sammen ca 1,5 millioner mennesker. 
  • 80-90% er kristne, ellers noen jøder og en del tradisjonell tro og en form for buddhisme.
Sannsynligheten er vel stor for at også Chin-barn sikler. Så jeg har laga ei Chin-smekkepakke inspirert av flagget. Synes det var det minste jeg kunne gjøre på selveste nasjonaldagen deres. Hipp, hipp, hurra!

6 kommentarer:

  1. Fin siklesmekkepakke! Ble nesten litt lei meg for at datteren min har sluttet å sikle for lengst.
    Hurra for Chin-folket!

    SvarSlett
  2. Takk for folkeopplysning! Pedagogen i meg jublar :) Nesten som "country of the day" i eit visst land frå ein viss praksisperiode.

    SvarSlett
  3. Was can i say, Gagn, I have to go to class :)

    SvarSlett
  4. HEI, du!

    Så kjekt å oppdage bloggen din!! :O)
    Og WOW, for nokre kreasjonar du syr! Eg er imponert!

    No blei eg reint ivrig, sjeldan eg er så generøs med utropsteikna ;O)

    Gler meg til å følge med her inne :O)

    -klem

    SvarSlett
  5. For en herlig blogg du har satt i gang med her! Deilige farger og godt innhold - det liker vi!!:) Hurra for Chin-folket - og deg!!:)

    SvarSlett
  6. Ja, CHINfolket sin dag hadde du huska på!! :) Hilsen bursdagsbarnet :)

    SvarSlett