lørdag 7. juli 2012

Gjør det selv: Skifte markiseduk


Jeg kan egentlig ikke så mye om markiser, men for lenge siden så jeg at de solgte markiseduk på Stoff og stil, og da tenkte jeg at det måtte være mulig å skifte selv. Som tenkt så gjort (om enn noen år etter jeg tenkte det første gang). Jeg vet ikke om det finnes ulike typer fester og sånt, men her er i alle fall en liten "gjør det selv" om du har en marksie som ligner litt på vår (sånn med et tau man strammer og løsner inne, en vindusmarkise).

Skru ned markisa fra veggen (bind tau rundt markisa så den holder seg på plass når du løsner tauet). Det kan være lurt å feste en tråd til enden av tauet som går inn og la tråden sitte i når tauet er ute. Da kan du bruke denne tråden til å dra tauet inn igjen (dette glemte vi og knotet litt med å få det gjennom veggen da vi skulle montere den opp igjen). Skru delene så mye fra hverandre at du får løs duken. Nederst er duken festet med et plastrør som er tredd inni et spor i metallet. Dra ut stoffet og røret.

Ta mål og sy ny duk lik den gamle. Jeg måtte skøyte en gang på midten for å få det bredt nok. Da la jeg stoffet så det overlappet hverandre ca tre cm og sydde to rette sømmer med ca to cm avstand der stoffet var dobbelt (slik det var gjort på den gamle duken). Pass på mønster og sånt, at det passer. Kanten nede sydde jeg rett i stedet for bølget slik den var fra før. Jeg ser på proffe markisesider at mange også bare lar være å ha noen kant nede. Fint det også.



Akkurat hvordan man skal sy duken er ikke så vanskelig å finne ut av. Den skal jo være lik den gamle og det er noen rette sømmer her og der. God plass kommer godt med. Stoffet er ganske hardt og litt styrete å få bretta. Jeg brukte ekstra sterk tråd. Jeans-tråd tror jeg det heter på Stoff og stil. Symaksinen likte denne tråden sånn passe godt. Et triks er vel å bruke stor nok nål, mulig min var litt for liten.

Når alle sømmene er sydd trer du i plastrøra og får alt på plass i rammeverket. Skru deretter opp igjen på veggen og tre gjennom båndet i veggen. Sett deg så i sofaen og være fornøyd med deg selv :).


Kanskje begynner du å tenke på neste ting du skulle ha gjort. Klippa en busk eller to for eksempel.

11 kommentarer:

  1. Så fin den blei! Utrolig hva man kan fikse selv :)

    SvarSlett
  2. ble jo kjempebra!
    og markiser er vel svindyre... så dette fikset du veldig greit:)
    klem ellemell

    SvarSlett
  3. Wow...det får en si...Så bra det ble!
    (tror ikke jeg hadde turt å begitt meg ut på det prosjektet :O)

    SvarSlett
  4. TAKK!!! Gjett om jeg skal skifte duk på våre oransje og brune markiser (i vårt nye "lekre" 70-tallshus...)!
    God sommer :)
    Klem Berit

    SvarSlett
  5. Det ble jo kjempebra! Har ikke tenkt på å gjøre det selv. Det virker litt skummelt... Koster det mye for markisestoffet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det kostet 110kr per meter på Stoff og stil jeg brukte 4 meter. Vår var så stygg uansett, så vi hadde ikke så mye å tape på å prøve. Er kanskje lurt å skru med markisa å se på hvordan ting henger sammen før en kjøper stoffet. Men det var ganske enkelt og gjort på en liten lørdag!

      Slett
    2. Dette må vurderes når vi en gang skal bytte markiseduk :)

      Slett
  6. Takk for koselege kommentarar sjå meg! Det er utsikten frå stova, ja me er godt fornøgde med den! Eg må sei at utsikten TIL dykkar hus vart betydeleg mykje betre! Skikkeleg fint! God sommar!

    SvarSlett
  7. Very creative idea, I love it. Looks great, maybe I should also try to do next.

    SvarSlett
  8. Hei,
    Nå ser jeg at dette er et gammelt innlegg. Men jeg finner ikke annen info om bytting av markiser noen sted og håper derfor at dere kan svare :)
    Jeg lurte på hvordan du klarte å skru av de to svarte plast hylsene som er på hver av siden av den stål sylinderen som selve duken er festet på? Jeg vet ikke om de skal dras, skrus eller annet for å få tilgang til duken.
    Hadde satt stor pris på svar så jeg også kan oppdatere våre markiser :)

    SvarSlett